flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Набрання чинності Закону України "Про внесення змін до Конституції України(щодо правосуддя)" та Закону України "Про судоустрій і статус суддів"

04 жовтня 2016, 08:52

30 вересня 2016 року набрали чинності Закон України № 1401-VIII від 02.06.2016 року «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» та Закон України №1402-VIII від 02.06.2016 року «Про судоустрій і статус суддів".
        Прийняттям цих законів слугувало проведення судової реформи в Україні, яка є однією з найочікуваніших у суспільстві, оскільки справедливий, безсторонній та неупереджений суд є важливою гарантією ефективної боротьби з корупцією, надходженням в Україну інвестицій забезпечення прав і свобод кожного та побудови держави, керованої верховенством права.
         Стратегією реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки, що схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 року № 276, визначено, що судова реформа включатиме як оновлення законодавства, так і прийняття змін до Конституції України.
      Законами передбачається створення більш ефективної моделі системи судоустрою, приведення у відповідність із конституційними змінами повноважень органів суддівського врядування, залучення громадськості до їх роботи, вирішення проблемних питань кадрового забезпечення судів, створення передумов для забезпечення належного рівня матеріального забезпечення працівників судової гілки влади тощо.
         У законах враховані всі ключові рекомендації Венеціанської Комісії, які стосуються судоустрою та статусу суддів.
      Метою прийняття законів є практична реалізація принципу верховенства права і забезпечення кожному права на справедливий судовий розгляд незалежним і безстороннім судом.

     Завданнями законів є імплементація оновлених конституційних засад правосуддя на законодавчому рівні для забезпечення незалежності судової влади, зокрема шляхом її деполітизації, посилення відповідальності судової влади перед суспільством, оптимізація системи судоустрою, а також запровадження нових засад формування та належних механізмів кадрового оновлення суддівського корпусу.
         Данні закони спрямовані на забезпечення незалежності судової влади, підвищення вимог та професійних стандартів до суддівського корпусу, обмеження імунітету суддів до функціонального, оптимізацію системи судоустрою, а також на забезпечення безперервної та ефективної роботи органів судової влади.

       У Законі України «Про судоустрій і статус суддів» внесено зміни щодо статусу судді, зокрема: підвищено вікові та професійні цензи до кандидатів на посаду судді, запроваджено конкурсний принцип призначення судді на посаду, уточнено і посилено гарантії незалежності та недоторканності суддів.

         Так, на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п'яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п'ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою. При цьому вимога щодо компетентності охоплюватиме не лише професійний аспект, а також інші аспекти – зокрема особистий, соціальний тощо. Така конституційна вимога конкретизована в цьому законопроекті.

       Закладений у законі механізм призначення суддів спрямований на унеможливлення ситуації, за якої Вища рада правосуддя могла б вносити подання про призначення суддею особи, яка не відповідає вимогам, установленим до кандидата на посаду судді.
          Систему судоустрою складають місцеві суди, апеляційні суди і Верховний Суд. Для розгляду окремих категорій справ в системі судоустрою будуть діяти вищі спеціалізовані суди.
           Законами  визначено, що найвищим судом у системі судоустрою є Верховний Суд.  До складу Верховного Суду входять не більше двохсот суддів, що удвічі менше порівняно із загальною кількістю суддів судів касаційної інстанції та Верховного Суду України на даний час.
         Верховний Суд буде створюватись як новий орган, до якого судді призначатимуться на конкурсній основі. Строк для створення Верховного Суду – шість місяців з дня набуття чинності законом, проект якого запропонований.
           Функція забезпечення сталості та єдності судової практики відтепер буде зосереджена в одному найвищому суді.
       Законами передбачено, що Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України діють у межах визначених законом повноважень до початку роботи Верховного Суду. Після початку роботи Верховного Суду вказані суди припиняють свою діяльність та ліквідуються.
          Законом України «Про судоустрій і статус суддів» також передбачається можливості оновлення інших судів: створення місцевих окружних судів, апеляційних судів у відповідних округах тощо. Окрім того, новелою є створення у системі судоустрою нових вищих спеціалізованих судів як судів першої інстанції з розгляду визначених категорій справ: Вищого суду з питань інтелектуальної власності та Вищого антикорупційного суду, перегляд рішень яких буде здійснюватися Верховним Судом.
       Створення вказаних судів відповідає позитивному досвіду європейських країн і дасть змогу швидко та оперативно розглядати спори, віднесені до їх юрисдикції, висококваліфікованими суддями відповідної спеціалізації.
        Законом відповідно до конституційних змін здійснюється перерозподіл повноважень між Вищою кваліфікаційною комісією суддів України та новим конституційним органом – Вищою радою правосуддя.
         До компетенції останньої відтепер належатимуть, зокрема, повноваження щодо розгляду дисциплінарних справ стосовно усіх суддів, ухвалення рішення про тимчасове відсторонення суддів від здійснення правосуддя за клопотанням Генерального прокурора, про відрядження суддів до іншого суду тощо. Вичерпний перелік повноважень та порядок роботи Вищої ради правосуддя буде передбачено у Законі України "Про Вищу раду правосуддя".
        Згідно з законами  Вища кваліфікаційна комісія суддів України відповідатиме за добір на посади суддів, кваліфікаційне оцінювання, проведення конкурсів на зайняття вакантних посад суддів та суддівську освіту.
         Нормативно-правовою базою в цій сфері правового регулювання є  Конституція України, Закон України "Про судоустрій і статус суддів", Закон України "Про державну службу".
        Прийняття двох законів сприятиме відновленню довіри громадян до судової системи, оновленню суддівського корпусу відповідно до суспільних очікувань, посиленню авторитету судової гілки влади та удосконаленню роботи системи судоустрою та її органів. Очищення судової системи від осіб, які не відповідають критеріям компетентності, професійної етики та доброчесності, а також створення шляхів для наповнення суддівського корпусу найбільш професійними правниками сприятиме суттєвому підвищенню якості правосуддя.
       З повним текстом
Закону України № 1401-VIII від 02.06.2016 року «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» можна ознайомитися на сайті Верховної Ради України або за посиланням 1, з тестом Закону України №1402-VIII від 02.06.2016 року «Про судоустрій і статус суддів» можна ознайомитися на сайті Верховної Ради України або за посиланням 2.


                                                                                                                                                                     Консультант суду
                                                                                                                                                                     Л.М.Корнієнко